طراحی و تبیین مدلی برای برندسازی در سازمان‌های آموزشی (مورد مطالعه: مدارس سرآمد شهر اصفهان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‎شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

برندسازی در حوزه خدمات از موضوعات بسیار مهم و پرکاربرد بازاریابی و رقابت در بازار است که می‌توان در مدارس (به‌عنوان سازمان‌های خدماتی) از آن بهره برد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدلی برای برندسازی در مدارس، با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس سرآمد شهر اصفهان بود. در بخش کیفی تا اشباع داده‌ها، به شیوه نمونه‌گیری هدفمند با 29 مدیر و معلم مصاحبه شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. در بخش کمی نیز، یک پرسش‎نامه محقق‌ساخته‌ و برخاسته از بخش کیفی تدوین گردید که روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 205 نفر برآورد گردید. نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در نهایت با استفاده از مدل‎سازی معادلات ساختاری، برای برندسازی مدارس سرآمد،  مدلی متشکّل از مؤلّفه‌های مدیریت و رهبری، دید آموزشی مدیر، نیروی انسانی، محیط آموزش و یادگیری، حمایت و پشتیبانی، دانش ‎آموزان، مشارکت، امکانات و تسهیلات و کانون فعالیت‌ها به‌‎دست آمد. با استفاده از نتایج به‌دست ‌آمده؛ مدیران آموزش و پرورش می‌‎توانند در راستای تقویت مدارس در حیطه‌های شناسایی‌شده گام بردارند.

کلیدواژه‌ها