بررسی تأثیر سیاست‌های حمایتی بر قصد کارآفرینی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی برق، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

3 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

در پژوهش حاضر تأثیر حمایت‌ها با زمینه فناوری دیجیتال بر قصد کارآفرینی با توجه به نقش میانجی‌گری مؤلفه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده، بررسی شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کمی و از نوع پژوهش‌های توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین بودند که تعداد 315 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه استاندارد تعدیل‌یافته بود و برای تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای حمایت آموزشی، حمایت رابطه‌ای و حمایت ساختاری تأثیر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینی دارند. نگرش شخصی، نقش میانجی بین حمایت رابطه‌ای و حمایت آموزشی با قصد کارآفرینی داشته و همچنین کنترل رفتاری درک‌شده نیز نقش میانجی بین حمایت ساختاری و حمایت آموزشی با قصد کارآفرینی را دارا بوده است. یافته‌های پژوهش بیانگر نقش مهم حمایت و پشتیبانی از دانشجویان در فرآیند دیجیتالی‌شدن به ‌منظور تشویق آن‌ها به سمت کارآفرینی است؛ بنابراین سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان نهادهای دولتی و آموزشی می‌توانند از نتایج این پژوهش در جهت تدوین راهبردها و راهکارهایی برای ترغیب کارآفرینی در بین دانشجویان بهره ببرند.

کلیدواژه‌ها