بررسی رابطه مدیریت دانش و خودکارآمدی کارآفرینی با نقش میانجی رهبری کارآفرینانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

کارآفرینی به‌عنوان چرخ اقتصاد یک کشور است و بررسی عوامل مرتبط با آن همواره موردتوجه محققان می‌باشد. به همین منظور پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه مدیریت دانش و خودکارآمدی کارآفرینی با نقش میانجی رهبری کارآفرینانه انجام‌شده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا، توصیفی-همبستگی مبتنی بر رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران ارشد، مدیران جزء و کارمندان ارشد شهرک صنعتی سیرجان تشکیل می‌دهد که تعداد آن‌ها 1000 نفر بوده است و از این بین با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 384 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است که بخش نخست به بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و سه بخش دیگر از پرسشنامه استاندارد تعدیل‌یافته اتخاذشده است که این سه پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه‌های مدیریت دانش شارون لاوسن، خودکارآمدی کارآفرینی میرندا و رهبری کارآفرینانه گوپتا و همکاران بوده است. پس از بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه‌ها در اختیار نمونه‌های آماری انتخاب شده قرار داده شد و داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS26 و AMOS24 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش بر خودکارآمدی کارآفرینی بود و رهبری کارآفرینانه در رابطه بین مدیریت دانش و خودکارآمدی کارآفرینی نقش میانجی را ایفا می‌کند. توصیه می‌شود تا شرکت‌های صنعتی با استفاده از سیستم‌های مدیریت دانش و استفاده از رهبران کارآفرین سبب خودکارآمد شدن کارکنان در زمینه کارآفرینی شوند.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 06 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 13 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1402