بررسی رابطۀ مدیریت دانش و خودکارآمدی کارآفرینی با نقش میانجی رهبری کارآفرینانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

امروزه، مدیریت دانش و خودکارآمدی کارآفرینانه نقشی حیاتی در موفقیت سازمان‌های کارآفرین ایفا می‌کنند. مدیریت دانش به‌عنوان فرآیندی استراتژیک برای شناسایی، خلق، ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری دانش، در افزایش اثربخشی و سودآوری سازمان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین، خودکارآمدی کارآفرینانه، باور فرد به توانایی‌های خود در راه‌اندازی و مدیریت موفق یک کسب‌وکار نوپا، از جمله عوامل کلیدی موفقیت کارآفرینان است. در این میان، رهبری کارآفرینانه می‌تواند بر ارتباط بین مدیریت دانش و خودکارآمدی کارآفرینی تأثیرگذار باشد. از این‌رو پژوهش حاضر به بررسی رابطه مدیریت دانش و خودکارآمدی کارآفرینی با نقش میانجی رهبری کارآفرینانه پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با روش توصیفی - همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارمندان ارشد شهرک صنعتی سیرجان بود که تعداد 384 نفر از آنان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردیدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ محقق ساخته‌ای بود که داده‌های گردآوری شده آن با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS26 و Amos24 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی کارآفرینی دارد. همچنین، رهبری کارآفرینانه نقش تسهیل‌کننده‌ای در این رابطه ایفا می‌کند. بر اساس نتایج، پیشنهاد می‌شود شرکت‌های صنعتی از سیستم‌های مدیریت دانش بهره‌مند شده و از رهبران کارآفرین جهت تقویت خودکارآمدی کارآفرینی کارکنان استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات