تحلیل وضعیت بازاریابی کارآفرینانه باغداری در شهرستان کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

4 گروه کارآفرینی و توسعۀ روستایی ، دانشگاه ایلام ، ایلام ، ایران

چکیده

امروزه کسب‌وکارهای کوچک ازجمله کسب‌وکارهای فعال در بخش کشاورزی نیروی حیات اقتصاد مدرن به‌حساب می‌آیند اما اغلب تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک به‌ویژه شرکت‌های تجاری می‌باشد و توجه چندانی به اهمیت بازاریابی در بخش کشاورزی نشده است. لذا هدف مقاله حاضر آنالیز وضعیت بازاریابی کارآفرینانه باغداری در شهرستان کرمانشاه است. برای دست یابی به هدف پژوهش از روش توصیفی پیمایشی مقطعی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش، باغداران شهرستان کرمانشاه بودند (3362 نفر) که بر اساس جدول مورگان 345 نفر از آنان با استفاده از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده که روایی و پایایی آن به ترتیب توسط پنل متخصصین و آزمون آلفای کرونباخ تأیید گردید. بررسی وضعیت مؤلفه‌های بازاریابی کارآفرینانه نشان داد، از هفت مؤلفه بازاریابی کارآفرینانه در تمامی زیر بخش‌های باغبانی، مؤلفه مشتری‌مداری در مقایسه با سایر مؤلفه‌های بازاریابی کارآفرینانه بالاترین رتبه را دارا ست و مؤلفه ریسک‌پذیری کمترین میانگین و اولویت را داشته است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده و با توجه به اینکه بهره‌برداران فعال در بخش باغبانی در محیط پویای بازار برای بقاء نیاز به جذب مشتری دارند مؤلفه مشتری‌مداری بالاترین اولویت و میانگین را کسب کرده و از طرفی با توجه به آنکه اکثر اراضی کشاورزان و باغداران کشور و به‌خصوص شهرستان کرمانشاه کوچک مقیاس است؛ لذا این قشر به دنبال کمترین ریسک در کسب‌وکار خود بوده و به همین دلیل کمترین میانگین و آخرین اولویت به مؤلفه ریسک‌پذیری مختص گردیده است.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 شهریور 1402
  • تاریخ دریافت: 12 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1402