کارآفرینی بهعنوان موتور محرکه اقتصادی، نقشی حیاتی در ایجاد اشتغالزایی، بهبود معیشت و رشد اقتصادی دارد. در کشورهای در حال توسعه، که با چالشهای اقتصادی متعدد روبهرو هستند، تقویت فضای کارآفرینی میتواند بهعنوان یک راهکار مؤثر در جهت کاهش بیکاری و افزایش رفاه اجتماعی مطرح شود. از اینرو مطالعه حاضر به مدل حکمرانی دولت برای بهبود فضای کارآفرینی در ایران با تأکید بر بهبود فرهنگ کارآفرینی پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران و کارشناسان فعال دانشگاه و دولت در زمینه کارآفرینی بود که تعداد 196 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج این پژوهش بر اهمیت نقش حیاتی دولت و نقشهای ششگانه آن در بهبود کارآفرینی تأکید دارد. دولت باید بهعنوان سیاستگذار، راهبر و پشتیبان فرهنگ کارآفرینی، همراه با رسانهها و نهادهای آموزشی، اقدامات هدفمند و گستردهای برای توسعه فرهنگ کارآفرینی اجرا کند. برنامههای فعلی دولت، که بیشتر بر عوامل اقتصادی متمرکزند، به دلیل تکبعدی بودن ممکن است نتایج مطلوبی نداشته باشند و نیازمند توجه به متغیرهای فرهنگی نیز هستند. این پژوهش پیشنهادهای کاربردی را برای برنامهریزان و سیاستگذاران حوزه فضای کسبوکار به همراه دارد.
محمدی فر, یوسف, الماسی فرد, محمدرسول, & پورجمشیدی, حدیث. (1403). مدل حکمرانی دولت در بهبود فضای کارآفرینی در ایران با تأکید بر بهبود فرهنگ کارآفرینی. آموزش و مدیریت کارآفرینی, 3(1), 127-105. doi: 10.22126/eme.2023.9258.1032
MLA
یوسف محمدی فر; محمدرسول الماسی فرد; حدیث پورجمشیدی. "مدل حکمرانی دولت در بهبود فضای کارآفرینی در ایران با تأکید بر بهبود فرهنگ کارآفرینی". آموزش و مدیریت کارآفرینی, 3, 1, 1403, 127-105. doi: 10.22126/eme.2023.9258.1032
HARVARD
محمدی فر, یوسف, الماسی فرد, محمدرسول, پورجمشیدی, حدیث. (1403). 'مدل حکمرانی دولت در بهبود فضای کارآفرینی در ایران با تأکید بر بهبود فرهنگ کارآفرینی', آموزش و مدیریت کارآفرینی, 3(1), pp. 127-105. doi: 10.22126/eme.2023.9258.1032
VANCOUVER
محمدی فر, یوسف, الماسی فرد, محمدرسول, پورجمشیدی, حدیث. مدل حکمرانی دولت در بهبود فضای کارآفرینی در ایران با تأکید بر بهبود فرهنگ کارآفرینی. آموزش و مدیریت کارآفرینی, 1403; 3(1): 127-105. doi: 10.22126/eme.2023.9258.1032