مدل راهبری دولت در بهبود فضای کارآفرینی در ایران با تاکید بر بهبود فرهنگ کارآفرینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 دانش آموخته دکتری کارآفرینی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

مطالعه پیش‌رو به بررسی و تعیین نقش دولت در بهبود فضای کارافرینی در ایران پرداخته است. بر این اساس با بهره‌گیری از روش کمی الگویی از عوامل کلیدی تأثیرگذار در راهبری کارآفرینانه دولت شناسایی شده است. داده های پژوهش حاضر، علاوه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی، از طریق نگرش سنجی مدیران و کارشناسان خبره در دانشگاه و دولت از نمونه‌ای به حجم 196 جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‏ محقق ساخته بوده که با بهره‌گیری از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری در قالب الگویی از عوامل کلیدی تاثیر گذار در راهبری کارافرینانه دولت تبیین شده است؛ الگویی که در مجموع توانایی تبیین 43 درصد از واریانس "بهبود فضای کارآفرینی" را دارا است. نتایج این پژوهش به طور ضمنی تصدیق کنندۀ اهمیت حیاتی دولت در سطح کلان و نقش های شش گانه آن در ترسیم نقسه بهبود کارآفرینی کشور می‌باشد؛ این عوامل در طیفی از عوامل تأثیرگذار به طور مستقل یا درهم‌تنیده، در کنار عوامل سطح فردی و سازمانی در بهبود کارآفرینی ایفای نقش می‌کنند. آنچه که مهم است لزوم حضور جدی دولت در ایفای نقش سیاستگذار، راهبر و پشتیبان از فرهنگ کارآفرینی است که می‌بایست سازمان‌های اداری کشور به منزله دولت در کنار رسانه و نهاد آموزش، به عنوان سیاستگذار، مسئول یا متولی، اقدامات هدفمند و گسترده‌ای را جهت توسعه فرهنگ کارآفرینی تدوین و اجرا نمایند. برنامه‌های فعلی دولت بیش از نگاه نهادی (خصوصاً توجه به متغیرهای فرهنگی)، محدود به عوامل اقتصادی از جمله ارائه تسهیلات شده است که به دلیل روبنا بودن راهکار و تک‌بعدی بودن برنامه، ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 29 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 02 آبان 1402