ارائه مدل پارادایمیک بازاریابی محتوایی کسب‌وکارهای الکترونیکی (مورد مطالعه: کارآفرینان خبره حوزه بازاریابی محتوایی دیجیتالی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

3 گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.

چکیده

با توجه به رشد فناوری کسب‌وکارها، باید به تولید محتوای ارزشـمند برای مشتریان توجه شود. تجربه برندهای معتبر در بازاریابی محتوای کسب‌وکارها نشان‌دهنده رویکرد مهم و رو به رشد برای تقویت آگاهی مصرف‌‌‎کننده، تعامل و خلق ارزش بیشتر برای مشتریان در زمینه بازاریابی محتوایی است، لذا هدف پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی بازاریابی محتوایی کسب‌وکارهای الکترونیکی مبتنی بر دیدگاه کارآفرینان بود. در این راستا، برای گردآوری داده‌ها از روش نظریه بنیانی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه، کلیه کارآفرینان با سابقه کسب‌وکارهای الکترونیکی را شامل گردید. مشارکت‌‎کنندگان با استفاده از روش نمونه‌‎گیری هدفمند از نوع گلوله‌برفی انتخاب شدند که از طریق مصاحبه با 15 نفر اشباع داده‎‌ها حاصل گردید. داده‌ها با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله‌‎ای و با نرم‌‎افزار مکس‌کیودا تجزیه ‎و تحلیل شدند. بر اساس مدل پارادایمیک، عناصر آن شامل بررسی وضعیت فعلی کسب‌وکار، تولید محتوا، توزیع محتوا، سنجش موفقیت بازاریابی محتوایی، استفاده از تکنیک‎‌‌های تولید و توزیع محتوا، استفاده از بینش روانشناسی در بازاریابی محتوا، موفقیت کسب‌وکار و نفوذ در مشتریان بود. به‌طورکلی به‌کارگیری تکنیک‌های نوین تولید و توزیع محتوا همراه با بینش روان‎شناسی می‌تواند بازاریابی محتوایی کسب‌وکارهای الکترونیکی را بهبود بخشد. لذا توسعه مهارت‌های کاربران در زمینه‌های تولید و توزیع محتوا با تأکید بر بهبود بینش روانشناسی آنان در بازاریابی محتوایی پیشنهاد می‌‎گردد. 

کلیدواژه‌ها