پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی برای دانشجویان در جهت خوداشتغالی در عراق انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش آمیخته بود که در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه در دو بخش کیفی و کمی پژوهش، شامل خبرگان حوزه مدیریت و کارآفرینی در دانشگاههای عراق بودند که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی با تعداد 22 نفر مصاحبه انجام و اشباع دادهها حاصل گردید. در بخش کمی پژوهش نیز پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی، در میان 110 نفر از خبرگان با استفاده از روش هدفمند توزیع و در نهایت مفاهیم و مقولههای مستخرج از مرحله کیفی مورد ارزیابی و اولویتبندی قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که مقولهها به ترتیب شامل استراتژیهای دولت و وزارت علوم در خصوص توسعه کارآفرینی (GH)، عوامل مربوط به دانشجویان (ST)، عوامل مربوط به جامعه (SO)، عوامل مربوط به مدرسان (TE)، عوامل مربوط به ابزار و شیوه آموزش (TM) و عوامل مربوط به دانشگاهها (CA) بودند. بر اساس نتایج، بهمنظور توسعه آموزش کارآفرینی در بین دانشجویان عراقی باید کلیه دستاندرکاران در دو سطح کلان و خرد از قبیل دولت، جامعه، دانشگاهها و دانشجویان زمینه بهبود آموزش کارآفرینی را محیا کنند. اصلاح استراتژیها، بهروزرسانی ابزارها و شیوههای آموزش و بهبود نگرش دانشجویان و جامعه مبتنی بر یافتههای این پژوهش پیشنهاد میگردد.
صبری اسد, حیدر. (1402). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی برای دانشجویان عراقی در جهت خوداشتغالی. آموزش و مدیریت کارآفرینی, 2(3), 54-35. doi: 10.22126/eme.2023.9815.1060
MLA
حیدر صبری اسد. "شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی برای دانشجویان عراقی در جهت خوداشتغالی". آموزش و مدیریت کارآفرینی, 2, 3, 1402, 54-35. doi: 10.22126/eme.2023.9815.1060
HARVARD
صبری اسد, حیدر. (1402). 'شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی برای دانشجویان عراقی در جهت خوداشتغالی', آموزش و مدیریت کارآفرینی, 2(3), pp. 54-35. doi: 10.22126/eme.2023.9815.1060
VANCOUVER
صبری اسد, حیدر. شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی برای دانشجویان عراقی در جهت خوداشتغالی. آموزش و مدیریت کارآفرینی, 1402; 2(3): 54-35. doi: 10.22126/eme.2023.9815.1060