شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی برای دانشجویان عراقی در جهت خوداشتغالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه کامپیوتر، دانشکده علوم، دانشگاه گرمیان، کلار، عراق.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی برای دانشجویان در جهت خوداشتغالی در عراق انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش آمیخته بود که در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه در دو بخش کیفی و کمی پژوهش، شامل خبرگان حوزه مدیریت و کارآفرینی در دانشگاه‌های عراق بودند که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‎‌برفی با تعداد 22 نفر مصاحبه انجام و اشباع داده‌ها حاصل گردید. در بخش کمی پژوهش نیز پرسشنامه‎ محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی، در میان 110 نفر از خبرگان با استفاده از روش هدفمند توزیع و در نهایت مفاهیم و مقوله‌‎های مستخرج از مرحله کیفی مورد ارزیابی و اولویت‌بندی قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که مقوله‎‌ها به ترتیب شامل استراتژی‎‌های دولت و وزارت علوم در خصوص توسعه کارآفرینی (GH)، عوامل مربوط به دانشجویان (ST)، عوامل مربوط به جامعه (SO)، عوامل مربوط به مدرسان (TE)، عوامل مربوط به ابزار و شیوه آموزش (TM) و عوامل مربوط به دانشگاه‎‌ها (CA) بودند. بر اساس نتایج، به‎‌منظور توسعه آموزش کارآفرینی در بین دانشجویان عراقی باید کلیه دست‌‎اندرکاران در دو سطح کلان و خرد از قبیل دولت، جامعه، دانشگاه‌‎ها و دانشجویان زمینه بهبود آموزش کارآفرینی را محیا کنند. اصلاح استراتژی‌‎ها، به‌‎روزرسانی ابزارها و شیوه‎‌های آموزش و بهبود نگرش دانشجویان و جامعه مبتنی بر یافته‌‎های این پژوهش پیشنهاد می‌‎گردد. 

کلیدواژه‌ها