بررسی تاثیر آموزش مشاغل و فرصت های شغلی در تقویت نگرش کارآفرینانه دانش آموزان پایه ششم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ، ایران

2 استادیار مدیریت آموزشی گروه رهبری و توسعه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

3 دانش آموخته دکتری فناوری اطلاعات در آموزش عالی، گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

از منظر دیده‌بان جهانی کارآفرینی، مهارت‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای کارآفرینانه قابل آموزش و یادگیری هستند و آموزش کارآفرینی نقشی ضروری در شکل‌گیری نگرش‌ها، مهارت‌ها و فرهنگ - از دوره دبستان به بالا- ایفا ‌می‌کند. بنابراین، دوران کودکی دوره ایده ‌آلی برای ایجاد نگرش عمیق درمورد کارآفرینی است. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مشاغل و فرصت‌های شغلی در تقویت نگرش کارآفرینانه دانش آموزان پایه ششم منطقه فرگ شهرستان داراب صورت گرفته است. این پژوهش از نوع هدف یک پژوهش کاربردی و با روش شبه آزمایشی (نیمه آزمایشی) از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی در منطقه فرگ شهرستان داراب بودند که جهت نمونه گیری، به صورت هدفمند دو کلاس 30 نفره که از نظر شرایط اقلیمی، خانوادگی، تحصیلی و غیره به خوبی معرف ویژگی‌های مد نظر جامعه مذکور هستند، انتخاب شدند. هر یک از کلاس‌های 30 نفره جهت شرکت در پژوهش به‌ عنوان دو گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سنجش نگرش کارآفرینانه گردآوری شد و برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره، T زوجی و مستقل و نیز تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با پیش فرض همگنی واریانس درون گروهی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مشاغل و فرصت‌های شغلی به طور مؤثر منجر به تقویت و رشد نگرش کارآفرینانه دانش آموزان شده و به کارگیری روش‌های تدریس متنوع و بهره گیری تلفیقی از دروس پایه ششم جهت آموزش مشاغل، بیشترین میزان اثر را بر مؤلفه‌های نگرش کارآفرینانه دانش آموزان یعنی: خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری و بهره برداری از فرصت‌ها داشته است و میتوان با بهره گیری از روشهای گوناگون و فعال تدریس، فرصت های شغلی را در جهت ارتقاء نگرش کارآفرینانه به دانش آموزان پایه ششم یکی از مدارس مناطق محروم آموزش داد تا علاوه بر رفع نیاز های یادگیری آنها، در برانگیخته شدن انگیزه و بالفعل شدن استعداد های بالقوه این عزیزان نیز نقش مثبتی داشت.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 17 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1403