شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و توسعه کارآفرینی گردشگری با رویکرد فقرزدایی (مطالعۀ موردی: روستای هجیج اورامانات استان کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

باوجود رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها هنوز جنبه‌های غیراقتصادی فقر، خسارت‌بار است. مطالعات نشان می‌دهد تأثیرات توسعه کارآفرینی در گردشگری بر سه جنبه اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و زیست‌محیطی تقسیم‌بندی می‌شود و اجرای صحیح آن، سبب تأثیر جامع در کاهش فقر چندبعدی ساکنان می‌شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثرات کارآفرینی گردشگری در افزایش اشتغال و کاهش فقر در روستای هجیج شهرستان پاوه و اورامانات استان کرمانشاه است. روش انجام پژوهش کیفی و تکنیک مورد استفاده تحلیل محتوای عمیق کارشناسی بوده است. داده‌های مورد استفاده این مطالعه از سه روش جمع آوری شده اند. بخشی به صورت داده های دست دوم از منابع منتشر شده آماری و یا مجلات معتبر علمی، بخشی به صورت مصاحبه عمیق کارشناسی با گروهی 16 نفره منتخب از کارشناسان خبره علمی و عملیاتی این حوزه و بخش دیگر نیز به صورت مشاهده مستقیم محلی و زیست حضوری در کنار مردم روستا همراه با مصاحبه و اخذ نظرات آنها بدون ایجاد شرایط حساس کننده موثر بر پژوهش انجام شد. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها به‌وسیله نرم‌افزار مکس کیودا 2022 تحلیل شد. مهم‌ترین نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که عوامل مؤثر بر تسهیل و شکل‌گیری کارآفرینی در حوزة گردشگری با رویکرد فقرزدایی، شامل: ایجاد ظرفیت‌های گردشگری حامی فقرا، آموزش و توانمندسازی، توسعه زیرساخت‌ها، ارائة تسهیلات از سوی نهادهای مرتبط، قوانین و مقررات، دسترسی‌ها (مالکیت زمین، بازار)، گسترش مشارکت در گردشگری، راه‌اندازی مؤسسه‌های تحقیق‌وتوسعه، تدوین استراتژی‌های گردشگری فقرزدا است. این پژوهش می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری؛ تصمیم‌گیرندگان ذی‌ربط، کارآفرینان، سیاست‌گذاران، اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سایر مراکز و مجامع مرتبط با فعالیت‌های گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات