آموزش کارآفرینی، نقش حیاتی در توانمندسازی، اشتغالزایی و فقرزدایی بهویژه در میان مددجویان ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل دادهبنیاد توانمندسازی مهارتهای کارآفرینانه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی بود که با استفاده از روش پژوهش نظریه دادهبنیاد انجام پذیرفت. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 19 نفر از خبرگان در زمینه موضوع مورد مطالعه جمعآوری شدند. مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و نمونهگیری تا حصول اشباع نظری ادامه یافت. دادههای پژوهش از طریق فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی و مبتنی بر رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین تحلیل شدند. اعتبار و قابلیت اعتماد یافتههای پژوهش با استفاده از معیارهای چهارگانه لینکُلن و گوبا مورد تأیید قرار گرفت. پس از تحلیل مصاحبهها، 136 کد نهایی احصاء و در قالب 36 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی شامل شرایط علّی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها طبقهبندی گردیدند و مدل پارادایمیک پژوهش ارائه گردید. یافتههای پژوهش مؤید این است که توانمندسازی مهارتهای کارآفرینانه مددجویان کمیته امداد، پدیدهای چندوجهی است که میبایست از ابعاد و وجوه مختلف مورد بررسی قرار گیرد و ضرورت دارد تمامی عوامل تأثیرگذار در بروز این پدیده، در برنامهریزی و خطمشیگذاری نهادهای متولیِ توانمندسازی مددجویان مورد توجه قرار گیرد. از اینرو، موفقیت در توانمندسازی مهارتهای کارآفرینانه مددجویان، نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبهای است که میبایست بهطور همزمان به عوامل فردی، اجتماعی، اقتصادی و نهادی توجه نماید. این پژوهش پیشنهادهای کاربردی را برای سیاستگذاران و برنامهریزان حوزه توانمندسازی و فقرزدایی مددجویان به همراه دارد.