طراحی و تبیین مدل داده‌بنیاد توانمندسازی مهارت‌های کارآفرینانه مددجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

آموزش کارآفرینی، نقش حیاتی در توانمندسازی، اشتغال‌­زایی و فقرزدایی به‌ویژه در میان مددجویان ایفا می‌­کند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل داده­‌بنیاد توانمندسازی مهارت‌­های کارآفرینانه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی بود که با استفاده از روش پژوهش نظریه داده‌­بنیاد انجام پذیرفت. داده‌­های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان در زمینه موضوع مورد مطالعه جمع‌آوری شدند. مشارکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و نمونه‌گیری تا حصول اشباع نظری ادامه یافت. داده‌­های پژوهش از طریق فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی و مبتنی بر رهیافت نظام‌مند اشتراوس و کوربین تحلیل شدند. اعتبار و قابلیت اعتماد یافته‌های پژوهش با استفاده از معیارهای چهارگانه لینکُلن و گوبا مورد تأیید قرار گرفت. پس از تحلیل مصاحبه‌­ها، 136 کد نهایی احصاء و در قالب 36 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی شامل شرایط علّی، پدیده محوری، شرایط زمینه‌­ای، شرایط مداخله‌­گر، راهبردها و پیامدها طبقه‌­بندی گردیدند و مدل پارادایمیک پژوهش ارائه گردید. یافته‌­های پژوهش مؤید این است که توانمندسازی مهارت­های کارآفرینانه مددجویان کمیته امداد، پدیده‌­ای چندوجهی است که می‌­بایست از ابعاد و وجوه مختلف مورد بررسی قرار گیرد و ضرورت دارد تمامی عوامل تأثیرگذار در بروز این پدیده، در برنامه‌­ریزی و خط­‌مشی‌­گذاری نهادهای متولیِ توانمندسازی مددجویان مورد توجه قرار گیرد. از این‌رو، موفقیت در توانمندسازی مهارت‌های کارآفرینانه مددجویان، نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبه‌ای است که می‌بایست به‌­طور هم‌­زمان به عوامل فردی، اجتماعی، اقتصادی و نهادی توجه نماید. این پژوهش پیشنهادهای کاربردی را برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه توانمندسازی و فقرزدایی مددجویان به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات