تأثیر مدیریت خطا بر گرایش کارآفرینانه با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای رهبری دوسوتوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

خطاها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی سازمانی هستند و حذف کامل تمامی انواع خطاهای سازمانی تقریباً غیرممکن است. برای حفظ موقعیت رقابتی در محیط پویای جهانی، سازمان‌ها باید کارکنان خود را به یادگیری و نوآوری از طریق خطاهایشان ترغیب کنند. مدیریت خطا به‌عنوان یکی از ابعاد اساسی نقش رهبری مطرح می‌شود. همان‌گونه که سایر مهارت‌های کلاسیک به رهبران نسبت داده می‌شود، مدیریت خطا نیز باید بخشی از وظایف آن‌ها باشد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت خطا بر گرایش کارآفرینانه با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای رهبری دوسوتوان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکتهای دانشبنیان در شهر یزد که بر اساس اطلاعات موجود 1500 نفر بوده است. با توجه به استفاده از مدل معادلات ساختاری در تحلیل داده‌ها حجم نمونه حداقل 200 نفر مشخص گردید اما در مجموع 240 پرسشنامه از بین جامعه آماری به روش نمونهگیری در دسترس گردآوری شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامهها از طریق روایی محتوا و تحلیل عاملی تاییدی و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از طریق مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS 20 و Lisrel صورت پذیرفت. براساس یافته‌های حاصل مدیریت خطا تأثیر مستقیمی بر گرایش کارآفرینانه دارد و همچنین از طریق رهبری دوسوتوان، به‌طور غیرمستقیم بر آن تأثیر می‌گذارد، به این معنا که رهبری دوسوتوان نقش میانجی را ایفا می‌کند و این یافته، فرضیه‌های پژوهش را تأیید می‌کند. این نتایج از این جهت حائز اهمیت‌اند که بینشی جدید در مورد اجرای یک رویکرد راهبردی مدیریت خطا در سازمان‌ها ارائه می‌دهند. همچنین، بر اهمیت رویکرد سازنده به خطاها تأکید دارند و نشان می‌دهند که رهبران برای توسعه فرهنگ مدیریت خطا در سازمان‌های خود باید نگرشی مثبت و سازنده نسبت به خطاها داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات