مقدمه: آموزشهای فنی و حرفهای میتوانند با ارتقاء توانمندی افراد و ایجاد شایستگیهای لازم در جهت توسعه صلاحیتهای کارآفرینی از اهمیت فراوانی برخوردار باشند. ادغام آموزشهای فنی و حرفهای با مهارتهای کارآفرینی باعث میشود که دانش آموختگان این برنامهها از خلاقیت، نوآوری، و بالندگی شغلی بهتری بهرهمند شوند. پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برنامههای آموزش فنی و حرفهای در توسعه مهارتهای کارآفرینی بر اساس مدل CIPP صورت گرفته است. روش شناسی: پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه پژوهش شامل مربیان، مهارتآموزان و دانشآموختگان مرکز فنی و حرفهای زیبادشت کرج بودند که با استفاده از روش سرشماری از 7 مربی و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از 166 مهارتآموز و دانشآموخته نمونهگیری انجام شد. علت استفاده از روش در دسترس این بود که هنگام نمونهگیری سعی بر آن بود از دانشآموختگان و مهارتآموزانی نظرسنجی شود که در دورههای مشابه شرکت کرده بودند و تحت نظر مربیان یکسان آموزش دریافت کرده باشند. ابزار شامل سه پرسشنامهی ارزیابی دورههای آموزش فنی و حرفهای از دیدگاه مهارتآموزان؛ مربیان؛ و ارزیابی برونداد دورههای آموزش فنی و حرفهای و توسعه مهارتهای کارآفرینی از دیدگاه دانشآموختگان بود که روایی محتوایی آنها توسط متخصصان تأیید شد و پایایی آنها نیز با آلفای کرونباخ (بیش از 7/0 برای هر سه پرسشنامه) مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف، دوجملهای و رگرسیون خطی استفاده شد. یافتهها: مطابق با نتایج مؤلفههای عوامل محیطی در حوزه زمینه؛ امکانات و تجهیزات از حوزه درونداد؛ پشتیبانی و برقراری ارتباطات در حوزه فرایند در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. مؤلفههای دانش و نگرش کارآفرینی در حوزه برونداد در سطح مطلوبی هستند. از میان مهارتهای کارآفرینی، مهارت راهاندازی کسب و کار و ارتباطات در سطح مطلوب قرار گرفتهاند، اما سایر مهارتها در سطح مطلوبی قرار ندارند. زمینه، درونداد و فرایند آموزش فنی و حرفهای مرکز زیبادشت بر مهارتهای کارآفرینی فراگیران مؤثر نیست، اما برونداد آن بر توسعه مهارتهای کارآفرینی فراگیران مرکز مؤثر میباشد. نتیجهگیری/دستاوردها: نتایج پژوهش نشان میدهد که، مراکز فنی و حرفهای میتوانند به شکل مؤثری در توسعه مهارتهای کارآفرینی فراگیران نقشآفرینی کنند.
معارفوند, زهرا, & منصوری, مهدیه. (1404). ارزشیابی برنامههای آموزش فنی و حرفهای در توسعه مهارتهای کارآفرینی، کاربرد الگوی سیپ (مورد مطالعه: مرکز فنی و حرفهای زیبادشت کرج). آموزش و مدیریت کارآفرینی, 4(2), 81-100. doi: 10.22126/eme.2025.12181.1174
MLA
زهرا معارفوند; مهدیه منصوری. "ارزشیابی برنامههای آموزش فنی و حرفهای در توسعه مهارتهای کارآفرینی، کاربرد الگوی سیپ (مورد مطالعه: مرکز فنی و حرفهای زیبادشت کرج)". آموزش و مدیریت کارآفرینی, 4, 2, 1404, 81-100. doi: 10.22126/eme.2025.12181.1174
HARVARD
معارفوند, زهرا, منصوری, مهدیه. (1404). 'ارزشیابی برنامههای آموزش فنی و حرفهای در توسعه مهارتهای کارآفرینی، کاربرد الگوی سیپ (مورد مطالعه: مرکز فنی و حرفهای زیبادشت کرج)', آموزش و مدیریت کارآفرینی, 4(2), pp. 81-100. doi: 10.22126/eme.2025.12181.1174
VANCOUVER
معارفوند, زهرا, منصوری, مهدیه. ارزشیابی برنامههای آموزش فنی و حرفهای در توسعه مهارتهای کارآفرینی، کاربرد الگوی سیپ (مورد مطالعه: مرکز فنی و حرفهای زیبادشت کرج). آموزش و مدیریت کارآفرینی, 1404; 4(2): 81-100. doi: 10.22126/eme.2025.12181.1174