آسیب شناسی مدل فرهنگ سازمانی دنیسون در سازمان های کارآفرین گردشگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.

چکیده

مسئله آسیب شناسی فرهنگ سازمانی، در سازمان ها مدیران را قادر می سازد تا مسایل در این زمینه را اولویت بندی کنند و ادراکات و انتظارات زیرمجموعه های خود را شناسایی نمایند تا بدینوسیله بتوانند شکاف بین وضع موجود و مطلوب را بهبود بخشند. این پژوهش برای بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی در سازمان های کارآفرین گردشگری انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و کاربردی بوده و جامعه‌ی آماری این پژوهش، تعدادی از ذینفعان صنعت گردشگری شامل اعضای هیئت علمی دانشکده های گردشگری، مدیران، کارکنان و کارآفرینان صنعت گردشگری می باشد. در این مقاله از مدل دنیسون که مدلی جدید و کامل است استفاده شده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد دنیسون جمع آوری، و با استفاده از تکنیک TOPSIS فازی مولفه های آن براساس هر بُعد اولویت بندی گردیدند. یافته ها نشان می دهد که به ترتیب در ابعاد اشتیاق به کار، ثبات، انطباق پذیری و رسالت، شاخص های "علاقمندی و پیگیری مشتاقانه مدیران و کارکنان برای انجام وظایف و مسئولیت های محوله"، "وجود مجازات در زمینه بی‌توجهی به ارزش‌های سازمان" شناخت و درک عمیق مدیران از خواسته‌ها و نیازهای گردشگران"، "مشخص‌بودن اهداف و جهت بلندمدت در سازمان" با اهمیت ترینند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات