هدف: در عصر اقتصاد دیجیتال، پلتفرمهای دیجیتال زیرساخت حیاتی برای افراد نوآور برای انجام فعالیتهای نوآوری دیجیتال هستند. دستیابی به انتقال دانش کارآمد و روان بین موضوعات نوآوری از طریق پلتفرمهای دیجیتال به یک موضوع تحقیقاتی جدید تبدیل شده است. هدف این پژوهش این است که دیدگاه جامعتری در مورد اینکه چگونه فناوریهای دیجیتال مدلهای کسبوکار را تغییر میدهند، داشته باشد. این مطالعه بیشتر عوامل مبتنی بر صنعت مانند پلتفرمهای دیجیتال، دانش مشتری، ظهور کارآفرینیآنلاین و نوآوری دیجیتال را بررسی کرده است. همچنین نقش پلتفرمهای دیجیتال و دانش مشتری در دیجیتالیسازی مدلهای کسبوکار مورد بررسی قرار گرفته است که بر پویایی یک کارآفرین آنلاین تاثیر میگذارد. در نتیجه این تحقیق به بررسی تاثیر دانش مشتری و مکانیسم انتقال دانش پلتفرم دیجیتال برکارآفرینیآنلاین با میانجیگری نوآوری دیجیتال میپردازد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کمّی و از نوع پژوهشهای توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان و مصرفکنندگان شرکت دیجیکالا بودند که تعداد 384 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد بود. دادهها از طریق نرمافزارspss نسخه شماره 24 وSmart Pls نسخه شماره 4 تجزیه و تحلیل شدند.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان داد که پلتفرمهای دیجیتال و دانش مشتری با میانجیگری نوآوری دیجتال تاثیر مثبتی بر کارآفرینیآنلاین دارند و رابطه مثبت و معنیداری بین آنها وجود دارد و برای کارآفرینان برای انجام کسبوکارشان در فضای آنلاین مناسب هستند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت متغیرهای پلتفرم دیجیتال، دانش مشتری و نوآوری دیجیتال میتوانند بهعنوان پایهای برای ارائه مدلهای مناسب برای کارآفرینیآنلاین مورد استفاده قرار گیرند
پاشازاده, یوسف, & آریانی, بهاره. (1404). تاثیر دانش مشتری و مکانیسم انتقال دانش پلتفرم دیجیتال بر کارآفرینیآنلاین با میانجیگری نوآوری دیجیتال. آموزش و مدیریت کارآفرینی, 4(3), 21-40. doi: 10.22126/eme.2025.12024.1168
MLA
یوسف پاشازاده; بهاره آریانی. "تاثیر دانش مشتری و مکانیسم انتقال دانش پلتفرم دیجیتال بر کارآفرینیآنلاین با میانجیگری نوآوری دیجیتال". آموزش و مدیریت کارآفرینی, 4, 3, 1404, 21-40. doi: 10.22126/eme.2025.12024.1168
HARVARD
پاشازاده, یوسف, آریانی, بهاره. (1404). 'تاثیر دانش مشتری و مکانیسم انتقال دانش پلتفرم دیجیتال بر کارآفرینیآنلاین با میانجیگری نوآوری دیجیتال', آموزش و مدیریت کارآفرینی, 4(3), pp. 21-40. doi: 10.22126/eme.2025.12024.1168
VANCOUVER
پاشازاده, یوسف, آریانی, بهاره. تاثیر دانش مشتری و مکانیسم انتقال دانش پلتفرم دیجیتال بر کارآفرینیآنلاین با میانجیگری نوآوری دیجیتال. آموزش و مدیریت کارآفرینی, 1404; 4(3): 21-40. doi: 10.22126/eme.2025.12024.1168