تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر روحیه کارآفرینی با نقش میانجی جو خلاق سازمانی (مطالعه موردی: مدیران شرکت دانش‌بنیان حدید روان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

امروزه کارآفرینی، موتور محرکه توسعه سازمانی و اقتصادی محصوب می‌شود. سازمان‌ها باگزینش افراد دارای ویژگی‌های کارآفرینانه و ایجاد فضای خلاق می‌توانند به‌ بهبود مستمر کسب‌وکار و توسعه اقتصادی کمک نمایند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر روحیه کارآفرینی از طریق متغیر میانجی جو خلاق سازمانی پرداخته است. این پژوهش با روش پیمایشی روی 50 مدیر انجام و از پرسشنامه‌های استاندارد ویژگی‌های شخصیتی پنج‌گانه کاستا و مک‌کری (1992) ، جو خلاق سازمانی دال و سیلان(2007)، روحیه کارآفرینی کردنائیج و همکاران (1386) برای سنجش متغیرها استفاده شده است. برای تحلیل داده‌های پژوهش نرم‌افزارهایSpss26 و SmartPLS4 مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج نشان داد مدیرانی که روحیه کارآفرینی بالاتری دارند، عموماً از ویژگی های تجربه‌پذیری، وظیفه‌شناسی و برون‌گرایی بیشتری برخوردار هستند، در حالی که توافق‌پذیری و روان‌رنجوری کمتری دارند. همچنین یافته‌ها حاکی از آن است که اگر چه جنسیت تأثیری بر روحیه کارآفرینی نداشته است، اما در سطوح مختلف مدیریتی (عالی، میانی و عملیاتی) این روحیه متفاوت بوده و مدیران ارشد نسبت به مدیران میانی و عملیاتی ، تمایلات بیشتری به کارآفرینی دارند. تحلیل مدل معادله ساختاری پژوهش ، نیز تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر روحیه کارآفرینی را از طریق متغیر میانجی جو خلاق سازمانی را تایید نمود. این یافته‌ها تاکید بر اهمیت ترکیب ویژگی‌های شخصیتی با محیط سازمانی حمایتی برای پرورش کارآفرینی دارد و نشان می‌دهد که سازمان‌ها می‌توانند با ایجاد جو خلاقانه، پتانسیل کارآفرینی کارکنان را - صرف‌نظر از جنسیت - فعال نمایند

کلیدواژه‌ها

موضوعات