عوامل مؤثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه در استان ایلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

امروزه اهمیت کارآفرینی و بویژه از رهگذر توسعه کسب و کارهای خانگی و نقش حیاتی آن در توسعه و پیشبرد اهداف اقتصادی کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست. کسب‌وکارهای خانگی کارآفرینانه از بخش‌های مهم فعالیت‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته است و رشد فزاینده آنها نقش مهمی در تولید ناخالص ملی آنها داشته است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی برای توسعه کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه در استان ایلام می‌باشد. این پژوهش یک پژوهش آمیخته اکتشافی از نوع کیفی – کمی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و در بخش کمی نیز شامل صاحبان کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه در استان ایلام می‌باشد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از روش گلوله برفی تعداد 12 نفر تا اشباع نظری انتخاب شده اند و در بخش کمی نیز 120 نفر بصورت تمام شماری از صاحبان کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه در استان ایلام در نظر گرفته شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از تحلیل مضمون استفاده شده است و در بخش کمی نیز برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار پی ال اس استفاده شده است. نتایج نشان دادند که در مجموع 57 شاخص در قالب 15 مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی به عنوان عوامل تاثیرگذار بر توسعه کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه در استان ایلام شناسایی شدند. عوامل اصلی عبارتند از؛ قابلیت‌های بازاریابی، هوشمندی رقابتی، خط‌مشی دولت، توانمندسازی کارآفرینانه، ارتباطات استراتژیک و مقبولیت اجتماعی.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 01 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 دی 1402