تأثیر هوشمندی کسب‌وکار بر واکنش رفتاری مشتریان با تأکید بر نقش میانجی بازاریابی، نوآوری و عملکرد مالی (مورد مطالعه: کسب‌وکارهای نوپای پارک علم و فناوری شهر کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری جوانرود، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به واکاوی تأثیر هوشمندی کسب‌وکار بر واکنش رفتاری مشتریان از طریق بازاریابی، نوآوری و عملکرد مالی پرداخته است. پژوهش بر مبنای هدف، جزء پژوهش‌های توسعه‌ای- کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، از نوع توصیفی- پیمایشی است و با توجه به بررسی رابطه میان متغیرها، پژوهشی همبستگی- علی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان و مدیران کسب‌وکارهای نوپای فعال مستقر در پارک علم و فناوری شهر کرمانشاه به تعداد 231 نفر بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 140 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که پایایی و روایی آن بررسی و تأیید گردید. تحلیل داده‌ها در دو بخش آمار توصیفی و استباطی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS16 و Smart PLS3 انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، مقدار معناداری t در تمامی هفت فرضیه از مقدار بحرانی 1/96 بزرگ‌تر بود و همچنین سطح معناداری کمتر از 0/05 است لذا تمامی فرضیه‌های پژوهش پذیرفته شدند. بیشترین تأثیر مربوط به نوآوری بر عملکرد مالی کسب‌وکار نوپا بود که نشان‌ دهنده تأثیر ایده‌های نو و خلاقانه در محصولات و خدمات بر فروش کسب‌وکار نوپا است؛ همچنین هوشمندی کسب‌وکار تأثیر زیادی بر عملکرد مالی کسب‌وکارهای نوپا و واکنش رفتاری مشتریان دارد؛ به‌طور کلی متغیرهای پژوهش، توانایی پاسخگویی به 33/5 درصد از تغییرات واکنش رفتاری مشتری را داشتند. در انتها به مدیران این کسب‌وکارهای نوپا توصیه می‌شود که با به‌کارگیری هوشمندی کسب‌وکار به شناخت بازار و نیاز مشتریان پرداخته و محصولات نوآورانه متناسب با آن تولید نمایند چراکه از این طریق زمینه افزایش فروش و ارتقاء عملکرد مالی آن‌ها فراهم می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات