مدل‌سازی کاربرد رایانش ابری در کسب‌وکارهای کارآفرینانه کوچک با تمرکز بر صنایع دستی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

اطلاعات، دانش و ظهور محاسبات ابری بدون شک کلید رشد و موفقیت کسب‌وکارها و زمینه‌ساز توسعه کارآفرینی است. پژوهش حاضر با هدف مدل‌سازی کاربرد رایانش ابری در کسب‌وکارهای کارآفرینانه کوچک با تمرکز بر صنایع دستی انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، کیفی و با استفاده از روش نظریه داده‌بنیاد انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان حوزه صنایع دستی در شهر کرمانشاه بودند که در این میان، 14 نفر با روش هدفمند و نیز قاعده اشباع نظری، به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش تحلیل کدگذاری و با به‌کارگیری نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند. بر اساس یافته‌ها، 17 مقوله شناسایی که در 6 طبقه اصلی قالب نظریه بنیانی قرار گرفتند که شرایط علی شامل: (کیفیت و هزینه خدمات، اندازه کسب‌وکار، زیرساخت‌های فناوری، اعتماد کارکنان)، شرایط زمینه‌ای شامل: (اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت، تمرکز کسب‌وکار، بسترهای ایجاد نوآوری کسب‌وکار)، شرایط مداخله‌گر شامل: (فرهنگ توسعه فناوری در سازمان، ماهیت محصول/خدمت، ارتباط با مدل رایانش ابری)، راهبردها شامل: (مدیریت منابع سازمانی، توسعه زیرساخت‌های سازمانی، استراتژی کسب‌وکار) و پیامدها شامل: (بازار بین‌الملل، توسعه اقتصادی، اجتماعی و محصول/خدمت خلاقانه) بودند. نتایج نشان داد که کاربرد رایانش ابری در توسعه کسب‌وکارهای صنایع دستی نیازمند توجه به سازوکارهای اثرگذار در این فرایند است و در صورتی‌که کسب‌وکارهای صنایع دستی از فناوری‌های به‌روز و رایانش ابری استفاده نمایند منجر به سودآوری بیشتر و بازدهی بالاتر خواهد شد لذا توسعه حمایت‌ها و ارائه تسهیلات با تأکید بر توسعه فناوری‌های به‌روز در صنایع دستی شهر کرمانشاه پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات