بهبود ذهنیت‌های کارآفرینانه از طریق مربیگری شناختی-رفتاری: راهکاری مداخله‌ای- اصلاحی از منظر خبرگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده‌ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

آماده‌سازی زمینه‌های فکری کارآفرینی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصاد، بیش از پیش در ارکان مختلف جامعه مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای افزایش کارآفرینی، رفع باورهای محدودکننده در حوزه‌های مختلف اعم از ایده‌پردازی، خودکارآمدی، عاملیت، استفاده از منابع و غیره است. این پژوهش پتانسیل مربیگری شناختی-رفتاری را به‌عنوان ابزاری مؤثر برای این جنبه حیاتی از توسعه ذهنیت کارآفرینی، مورد بررسی قرار داده است. هدف پژوهش حاضر بهبود ذهنیت‌های کارآفرینانه از طریق مربیگری شناختی-رفتاری به‌عنوان راهکاری مداخله‌ای- اصلاحی از منظر خبرگان بود. با استفاده از روش پژوهش دلفی، ۱۲ خبره از حوزه‌های مختلف روان‌شناسی و مربیگری مشارکت کردند. از طریق چندین دور نظرخواهی، بازخورد و اصلاح، در نهایت یک مدل اجماع خبرگان پدیدار شد. این مدل، مبتنی بر اصول مربیگری شناختی-رفتاری و غنی‌شده با بینش‌های متخصصین، چارچوبی را برای تغییر باور در زمینه کارآفرینی ارائه می‌دهد. این مدل شامل 8 مرحله است که از کشف و بررسی رویدادهای فعال‌کننده‌ی باور شروع می‌شود، سپس به بررسی اثرات زیربنایی باور و ارزش‌های پشتیبان آن می‌پردازد و با ضربه زدن به باور محدودکننده و مشخص کردن پیامدهای آن، سعی در ایجاد چالش در باور محدودکننده دارد. همدلی و ایجاد عاملیت برای رفع یا تغییر باور محدودکننده نیز در این مراحل وجود دارد تا اینکه به اقدام‌های آینده مراجع رسیدگی می‌شود. تمام این 8 مرحله بر بنیان 4 ویژگی اصلی چارچوب جلسات مربیگری قرار گرفته است که شامل هوشمندسازی هدف، اعتماد متقابل، طالب تغییر بودن و ارتباط مؤثر است. یافته‌های این مطالعه نه‌تنها یک شکاف مهم در ادبیات را پر می‌کند، بلکه مربیان کسب‌وکار را با ابزاری قوی و مورد تأیید متخصصین برای حرکت در زمینه چالش‌برانگیز کارآفرینی برای تغییر باورهای محدودکننده مجهز می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات