نقش میانجی فرآیندها و زیرساخت‌های مدیریت دانش در رابطه بین رهبری کارآفرینانه دانش‌محور و عملکرد نوآورانه دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز فرهنگی هنری دریژنو، چهارمحال و بختیاری، ایران.

چکیده

رهبری کارآفرینانه دانش‌محور به‌عنوان عاملی کلیدی در پیشبرد نوآوری، در حوزه‌های دانشگاهی اهمیت بسزایی دارد. این مطالعه به تحلیل نقش میانجی فرایندها و زیرساخت‌های مدیریت دانش در ارتباط بین رهبری کارآفرینانه دانش‌محور و عملکرد نوآورانه دانشگاهی در میان مدیران دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 410 نفر از کارکنان دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری بودند که 205 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه‌های استاندارد رهبری کارآفرینانه دانش‌محور، عملکرد نوآورانه و مدیریت دانش بودند که روایی صوری و محتوایی آن‌ها از طریق پنل خبرگان و همچنین روایی سازه‌ای آن‌ها بررسی و تأیید شد و پایایی آن‌ها با ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی و تأیید گردید. داده‌ها با بهره‌گیری از مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که رهبری کارآفرینانه دانش‌محور به‌طور مثبت و معناداری بر زیرساخت‌ها و فرایندهای مدیریت دانش اثر می‌گذارد و مستقیماً عملکرد نوآورانه دانشگاهی را تقویت می‌کند. افزون ‌بر این، زیرساخت‌ها و فرایندهای مدیریت دانش نیز به‌صورت مستقیم بر نوآوری تأثیر دارند. تحلیل میانجی‌گری نشان داد که این دو متغیر به‌طور معناداری رابطه بین رهبری کارآفرینانه و نوآوری را میانجی‌گری می‌کنند. این نتایج بر اهمیت محوری مدیریت دانش در ایجاد پیوند رهبری کارآفرینانه با نوآوری دانشگاهی تأکید داشته و با تحقیقات پیشین هم‌خوانی دارند. پیشنهاد می‌شود مدیران دانشگاه‌ها با بهبود زیرساخت‌های فناوری و تقویت فرایندهای اشتراک دانش، نوآوری را ارتقاء داده و سایر پژوهشگران در مطالعات آتی متغیرهای تعدیل‌کننده را مورد بررسی قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات