نقش میانجی فرآیندها و زیرساخت‌های مدیریت دانش در رابطه بین رهبری کارآفرینانه دانش‌محور و عملکرد نوآورانه دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز فرهنگی هنری دریژنو، چهارمحال و بختیاری، ایران.

چکیده

رهبری کارآفرینانه دانش‌محور به‌عنوان عاملی کلیدی در پیشبرد نوآوری، در حوزه‌های دانشگاهی اهمیت بسزایی دارد. این مطالعه به تحلیل نقش میانجی فرایندها و زیرساخت‌های مدیریت دانش در ارتباط بین رهبری کارآفرینانه دانش‌محور و عملکرد نوآورانه دانشگاهی در میان مدیران دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 440 نفر از مدیران دانشگاهی بودند که 205 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه‌های استاندارد رهبری کارآفرینانه دانش‌محور، عملکرد نوآورانه و مدیریت دانش بودند که روایی صوری و محتوایی آن‌ها از طریق پنل خبرگان و همچنین روایی سازه‌ای آن‌ها بررسی و تأیید شد و پایایی آن‌ها با ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی و تأیید گردید. داده‌ها با بهره‌گیری از مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که رهبری کارآفرینانه دانش‌محور به‌طور مثبت و معناداری بر زیرساخت‌ها و فرایندهای مدیریت دانش اثر می‌گذارد و مستقیماً عملکرد نوآورانه دانشگاهی را تقویت می‌کند. افزون ‌بر این، زیرساخت‌ها و فرایندهای مدیریت دانش نیز به‌صورت مستقیم بر نوآوری تأثیر دارند. تحلیل میانجی‌گری نشان داد که این دو متغیر به‌طور معناداری رابطه بین رهبری کارآفرینانه و نوآوری را میانجی‌گری می‌کنند. این نتایج بر اهمیت محوری مدیریت دانش در ایجاد پیوند رهبری کارآفرینانه با نوآوری دانشگاهی تأکید داشته و با تحقیقات پیشین هم‌خوانی دارند. پیشنهاد می‌شود مدیران دانشگاه‌ها با بهبود زیرساخت‌های فناوری و تقویت فرایندهای اشتراک دانش، نوآوری را ارتقاء داده و سایر پژوهشگران در مطالعات آتی متغیرهای تعدیل‌کننده را مورد بررسی قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات