عوامل مؤثر بر گرایش کارآفرینانه مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی در میان دختران دانشجو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

در دنیای امروز، رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در شکل‌دهی به رفتارهای اجتماعی و اقتصادی افراد شناخته می‌شوند. این رسانه‌ها نه‌تنها به بهبود ارتباطات اجتماعی کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به‌عنوان محرکی برای ایجاد انگیزه‌های کارآفرینانه در میان جوانان، به‌ویژه دانشجویان دختر عمل کنند. هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر گرایش کارآفرینانه مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی در بین دختران دانشجو بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی- علی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در استان فارس بودند. روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بود که در نهایت 386 نفر مشارکت نمودند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن ارزیابی و تأیید گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS26 و Smart PLS4 بهره گرفته شد. یافته‌ها نشان داد لذت درک شده، نفوذ اجتماعی و منافع اجتماعی بر سودمندی درک شده تأثیر مثبت دارند. دانش فناوری بر سهولت درک شده و به‌مراتب سهولت درک شده نیز بر سودمندی درک شده و نگرش به رسانه‌های اجتماعی تأثیر مثبت دارد. همچنین سودمندی درک شده بر نگرش به رسانه‌های اجتماعی تأثیر مثبت داشته و نگرش به رسانه‌های اجتماعی بر کارآفرینی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی تأثیر مثبت دارد. در نهایت فیلترینگ بر کارآفرینی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی تأثیر منفی دارد. نتایج این پژوهش دستاوردهای مناسبی برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در زمینه موضوع مورد مطالعه به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات